بافر معمولی
معمولا برای ضربه گیرهای زیر کابین و قاب وزنه آسانسور، از ضربه گیرهای گوناگونی استفاده می شود.
در گذشته ضربه گیرهای زیر کابین از فنرهای گرد لول یا تخت لول استفاده می شد که به تناسب تناژ آسانسور، نوع کوچک یا بزرگ این ضربه گیرها انتخاب می شد.

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/baferpo/--.jpgبا توجه به پیشرفت در صنعت آسانسور، بجز
ضربه گیرهای فنری لول
ضربه گیرهای فنری تخت
ضربه گیرهای لاستیکی
و.....به مرور انواع جدید
ضربه گیر های الاستیکی (Elastic)
ضربه گیر های پلی اورتان (Polyurethane)
ضربه گیرهای روغنی (Oil Buffer) یا ضربه گیرهای هیدرولیک تولید می شود.
نحوه نصب و استقرار ضربه گیر به دو صورت می باشد:
زیر کابین و قاب وزنه فیکس می شد
روی سکوهای ضربه گیر کف چاه آسانسورمستقر می گردد.
سکوهای ضربه گیر اکثرا" بتونی می باشد، که در صورت اجرای صحیح و مطابق استاندارد از مقاومت و ایستایی لازم برخوردار خواهد بود.
در شرایطی که امکان اجرای بتونی سکوهای ضربه گیر نباشد، می توان از "سکوی ضربه گیر پرتابل" که با استفاده از (تیرآهن- ناودانی – پلیت) ساخته می شود، می توان استفاده نمود.
این نوع سکو که به "سکوهای ضربه گیر پرتابل" مشهور می باشد، با توجه به پلیت جهار سوراخی که در زیر آن تعبیه شده، مناسب برای نصب با استفاده از رولبولت می باشد.

ضربه گیر ها
مشخصات :
ضربه گیر ها  در کف چاهک و در مکان انتهایی حرکت کابین و وزنه تعادل قرار می گیرند. اگر ضربه گیرها به کابین یا وزنه تعادل وصل شوند باید یک پایه یا فونداسیونی به ارتفاع نیم متر در چاهک قرار بگیرد تا این ضربه گیر ها روی آن بنشینند .
دو نوع کلی از ضربه گیرها وجود دارد :

    ( Accumulation type ) 1) نوع جمع کننده انرژی
    ( Dissipation type ) 2)نوع مستهلک کننده انرژی

    1- ضربه گیر نوع جمع کننده انرژی با یا بدون حرکت برگشتی می تواند برای سرعت های تا 1 و یا 1.6 متر بر ثانیه به ترتیب بکار گرفته شود .
    2- ضربه گیر نوع مستهلک کننده انرژی مستقل از سرعت اسمی آسانسور بکارگرفته می شود . یک دور انداز ، موتور را کنترل نموده و در رسیدن به طبقه توقف ، در صورتیکه ضروری باشد ،سرعت کابین را به حدی کم کند تا سرعتی که کابین در موقع نشستن به روی ضربه گیردارد از سرعتی که ضربه گیر برای آن طراحی شده زیادتر نباشد.
    ضربه گیر پلی اورتان ( جمع کننده انرژی )
    ضربه گیرهای پلی اورتان در برخی کشورها برای سرعت اسمی پائین بسیار معروفیت یافته است .
ضربه گیر فنی ( جمع کننده انرژی )
قطعه اصلی این نوع ضربه گیر ها معمولا یک فنر مارپیچ ساخته شده از مقطع گرد یا مربع اس
         
 ضربه گیر های هیدرولیک

تعریف
یک متوقف کننده ارتجاعی در انتهای مسیر حرکت که عمل ترمز کردن بوسیله سیالات یا فنرها یا موارد دیگر صورت میگرد
1-ظرفیت
بافرهای هیدرولیک از 400الی 2000کیلو گرم،تا سرعت 1/6
در صورت ظرفیت بیشتر از 2 عدد استفاده میشود.
2- دامنه کاربرد
اگر هر یک از سوئیچ های دورانداز و حد نهایی به هر علت درست عمل نکنند کابین به حرکت خود ادامه می دهد و با کف چاه برخورد می کند. برای جلوگیری از این امر، ضربه گیر های مخصوصی را در انتهای چاه آسانسور نصب می کند تا در صورت برخورد از شدت خسارات کاسته شود.
بدیهی است احتمال آنکه سوییچ های دور انداز و حد نهایی بالاترین توقف دچار مشکل شوند نیز وجود دارد. در اینصورت، کابین با سقف چاه برخورد خواهد کرد. برای رفع این مشکل در انتهای چاه و در زیر وزنه تعادل نیز از ضربه گیر استفاده میکنند تا امکان حرکت وزنه تعادل و در نتیجه برخورد کابین با سقف چاه از بین برود.
3- ساختارکلی
ضربه گیرهای هیدرولیکی از نوع تلف کننده انرژی هستند و در هنگام فشرده شدن انرژی را به گرما تبدیل می کنید و طوری طراحی شده اند که در حین عمل توقف، نیروی ثابتی را اعمال نمایند.
ساختار کلی ضربه گیر متشکل از یک سیلندر عمودی پر از روغن است که پیستون در درون آن حرکت می کنید. روغن دربرابر حرکت پیستون مقاومت نشان می دهد و با تعبیه چند سوراخ روغن در سیلندر و تغییر و تظیم آن، سرعت حرکت پیستون تنظیم می شود.
اجزای تشکیل دهنده ضربه گیر هیدرولیکی به شرح زیر است :
محفظه روغن(Outer Casing to Receive Ejected Oil)
این محفظه  نگهداری روغن اضافه داخل ضربه گبر را برعهده دارد. برای اطلاع از میزان سطح روغن، بر روی این محفظ یا روغن نما نصب شده است تا سرویس کار آسانسور سطح روغن را بررسی کند. برای نصب ضربه گیر، در انتهای این محفظه،صفحه سوراخ شده جوش داده شده است.
درپوش محفظه روغن(Guide and Oil Seal)
این قسمت شامل راهنما و آب بند ضربه گیر هیدرولیک است و از سر ریز شدن و نشت روغن داخل محفظه به بیرون جلوگیری می کند.
سیلندر اصلی(Cylinder)
روی بدنه سیلندر، سوراخ هایی برای عبور روغن تعبیه شده است تا روغن تحت فشار بین پیستون و سیلندر از این سوراخها به تدریج تخلیه و وارد محفظه روغن شود. قطر، تعداد و محل قرارگیری این سوراخها بر اساس محاسباتی است که طراح را بسوی برآورده کردن الزامات استاندارد راهنمایی می کند.
پیستون(Piston)
این قسمت به انتهای میله ای متصل است و در داخل سیلندر حرکت می کند.
سر ضربه گیر
میله پیستون
درپوش
پیستون
گیج روغن
فنر برگردان
سیلندر
محفظه نگهدارنده روغن
محفظه اتصال ضربه گیر
تسمه قطع کن میکروسوییچ
پایه میکروسوییچ
فنربرگردان(Return Spring)
در زیر پیستون قرار می گیرد و پس از فشرده شدن ضربه گیر، پیستون را دوباره به حالت اولیه باز می گرداند و ضربه گیر را برای کار مجدد آماده می سازد. با بالا رفتن پیستون، روغن جمع شده در بالای پیستون و محفظه روغن از سوراخهای موجود در سیلندر کشیده می شود و فضای میان پیستون و سیلندر را پر می کند. به این ترتیی، ضربه گیر دوباره آماده کار خواهد شد.

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/baferpo/Untitled.pnghttp://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/baferpo/Unntitled.png
 

  • معرفی

  • گواهی استاندارد

  • مشخصات فنی

  • دریافت کاتالوگ